Sunday, September 3, 2023

Wystawa Artystow Klubu Modrzejewskiej: 50 Lat Sztuki, Vienna Woods, 23 wrzesnia 2023, g. 18.

50 lat sztuki: Artyści Klubu Modrzejewskiej to wystawa prac pięciu wybitnych malarzy i artystów polsko-amerykańskich (tutaj w porządku chronologicznym, poniżej według nazwisk): Stanisława Szukalskiego, Leonarda Konopelskiego, Zbigniewa Nyczaka, Sławka Wiśniewskiego i Janusza Maszkiewicza. Wystawę, która odbędzie się w Vienna Woods Gallery, 351 South La Brea Blvd, Los Angeles 90036, będzie można oglądać od 23 września do 22 października, a wernisaż odbędzie się w sobotę 23 września 2023 r. o godz. 18:00. Odpowiedź na zaproszenie można przesłać na adres prezes@modjeska.org  do dnia 20 września 2023 r.

LEONARD KONOPELSKI

Leonard Konopelski jest malarzem i grafikiem. Urodzony w Polsce w 1942 r., kształcił się w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie i Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, którą ukończył z tytułem magistra w 1973 r. Oprócz malarstwa Konopelski zajmuje się projektowaniem plakatów filmowych i teatralnych, scenografii teatralnej i kostiumów. Przez ponad 25 lat był profesorem projektowania i malarstwa w Art Center College of Design w Pasadenie, a obecnie jest jego emerytowanym profesorem. Wcześniej wykładał w CalArt, CSU Long Beach, CSU Fullerton, USC Los Angeles, University of Kansas, Universidad Autonoma Metropolitana w Mexico City, Meksyk, University of Ulsan, Korea Południowa i UMCS Lublin, Polska.

Konopelski jest członkiem Grupy Polsko-Amerykańskich Artystów Krakart w Kalifornii i często wystawia swoje prace wspólnie z tą grupą. Jest także kolekcjonerem dzieł sztuki, a niektore plakaty z jego kolekcji Polskich Plakatów Teatralnych i Filmowych, które podarował Art Center, zostały niedawno wystawione w Pasadenie.

Andrzej Kołodziej, Maja Trochimczyk, Leonard Konopelski na Wystawie 
Fotografii Antoniny Konopelskiej, Vienna Woods, 2018

Konopelski jest autorem plakatu naszej wystawy oraz uzywanego od lat 90. logo Klubu Kultury im. Heleny Modrzejewskiej. Wizerunek polskiego orła symbolizującego naród, umieszczony na szczycie klasycznej greckiej kolumny w stylu jońskim, symbolizującej działalność kulturalną, jest doskonałym wyrazem misji Klubu, poświęconej promocji kultury polskiej. Ponadto Konopelski był gospodarzem wielu spotkań Klubu, przeprowadzając wywiady z artystami, czy prezentując filmy o artystach i sztuce.

JANUSZ MASZKIEWICZ

Założyciel Vienna Woods Gallery, malarz Janusz Maszkiewicz jest biegłym rzemieślnikiem, rzeźbiarzem i wybitnym artystą w dziedzinie inkrustacji fornirowych (ViennaWoodsLa.com). Studiował konserwację dzieł sztuki i chemię na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Jednocześnie uczęszczał na zajęcia z rysunku i malarstwa. Pod koniec lat 70. działał w środowisku artystycznym Torunia. W latach 80. mieszkał w Londynie. W 1989 wyemigrował do Nowego Jorku, gdzie był reprezentowany przez Stendahl Gallery na Broadwayu w Soho.

Maszkiewicz, Bez tytułu, olej na płótnie, 150 cm X 150 cm

W 1993 roku przeniósł się na zachód, do Santa Monica w Kalifornii. Tam otworzył własną firmę, która zajmowała się konstrukcją i projektowaniem mebli, a także restauracją dzieł sztuki. Ostatecznie osiadł w Los Angeles pod adresem 351 South La Brea, gdzie otworzył własną galerię. „Jego wielkoformatowe kompozycje są świadectwem wielkiej kultury, wrażliwości artystycznej i niezwykle wzniosłej, wartościowej syntezy” – stwierdzil prof. zw. dr hab. Jan Wiktor Sienkiewicz. Maszkiewicz jest członkiem Krakart Group w Los Angeles i często z tą grupą wystawia w Kalifornii, Nowym Jorku i Polsce.

Janusz Maszkiewicz – Nokturn, olej na płótnie, 60' X 60'



ZBIGNIEW NYCZAK

Zbigniew Nyczak jest absolwentem Wydziału Architektury Wnętrz Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Studiował w latach 1976 - 1981. Od ponad czterdziestu lat mieszka i tworzy w Los Angeles. Jego prace malarskie zdobyły uznanie w wielu kręgach świata artystycznego, ciesząc się także zainteresowaniem sponsorów sztuki i kolekcjonerów zarówno w Stanach Zjednoczonych, jak i za granicą.

Jego dzieła prezentowano w renomowanych instytucjach artystycznych, włączając w to galerie, muzea oraz wystawy. Warto wymienić chociażby Carnegie Art Museum w Oxnard, Autry Western Heritage Museum w Los Angeles, Old West Museum w Cheyenne oraz Smithsonian National Portrait Gallery of American Art and Portraiture w Waszyngtonie, gdzie jego portret Williama Schomakera stał się częścią stałej ekspozycji. Przed trzema laty obraz ten został wydrukowany jako 30-stopowy banner i umieszczony na fasadzie budynku, stanowiąc wyjątkową reklamę tego renomowanego muzeum.



Prace Nyczaka można podziwiać w wielu miastach, włączając w to Nowy Jork, San Francisco, San Antonio, Palm Springs, Lexington, New Orleans, Las Vegas, Pasadena oraz w galerii Simic na słynnej Rodeo Drive w Beverly Hills. Ponadto, jego dzieła znalazły się również w międzynarodowych lokalizacjach, takich jak Warszawa, Dubaj, Wiedeń, Paryż i Nairobi.Jako przedstawiciel Stanów Zjednoczonych, został zaproszony przez arabskiego szejka do Dubaju, gdzie zaprezentował swoją serię obrazów przedstawiających tematykę koni wyścigowych, skoncentrowaną na światowych wyścigach najlepszych koni. W sąsiednim Emiracie Sharjah poprowadził także zajęcia z malarstwa na miejscowym uniwersytecie dla syna i córki panującego szejka.



Nyczak został również zaproszony do Polski przez producentów filmu „Ogniem i Mieczem”, aby stworzyć dokumentację w formie olejnych obrazów, które posłużyły jako elementy promocji filmu. Te prace były prezentowane na wystawach i w programach telewizyjnych, a wszystkie 20 obrazów zostało sprzedanych na aukcji internetowej prowadzonej przez tydzień w programach porannych stacji telewizyjnej „Polsat”.

Artysta stworzył również olejny portret rezydencji Hugh Hefnera, „Playboy Mansion West”, który został wykorzystany w skutecznej promocji artysty podczas ważnej gali, a następnie trafił do kolekcji gospodarza i promotora. W Laguna Beach otworzył własną galerię sztuki, gdzie jako prezydent artystycznej grupy artystów „Contempo Art Association” wspierał także innych twórców. Dzięki swojej intensywnej działalności artystycznej zdobył rozpoznawalność i zainteresowanie wielu sponsorów, w tym tak prominentnych postaci jak Aaron Spelling, Hugh Hefner, Dick Kelly (ojczym prezydenta Clintona) oraz Fundacja Shoemaker. 

Zbigniew Nyczak, Glamour and Grace

Tematyka jego prac jest niezwykle zróżnicowana, a jego motto brzmi: „Nie ważne, co malujemy, ale jak to robimy”. Zbigniew Nyczak jest również członkiem prestiżowych organizacji artystycznych, takich jak "Oil Painters of America", "American Plains Artists" i "California Art Club".


SŁAWEK WISNIEWSKI

Urodzony w 1959 roku w Polsce Wiśniewski jest amerykańskim artystą mieszkającym w południowej Kalifornii, w okolicach Los Angeles. Studiował medycynę w Polsce (dyplom lekarza), jednak zawsze zajmował się sztuką twórczą, głównie malarstwem olejnym na płótnie. Jego pierwsze wystawy sięgają lat 80-tych (Galeria Honorata w Łodzi). Jest członkiem Związku Artystów Plastyków w Polsce.

 
Hiperinsomnia Sławka Wiśniewskiego, olej na płótnie, 48’ X 36’

Wiśniewski z sukcesem wystawiał swoje prace w Muzeum Sztuki Hrabstwa Los Angeles i przez pięć lat był związany z galerią ARSG; obecnie jest reprezentowany przez Saatchi Art Gallery, saatchiart.com. Przez kilka lat współpracował z grupą artystów NOHO o nazwie EVA.


Just once Sławka Wiśniewskiego, olej na płótnie, 48’ X 36’

Jego obrazy w stylu surrealistycznym obejmują martwą naturę trompe l'oeil. Obecnie pracuje nad serią obrazów ukazujących Los Angeles, wykorzystując w swoich interpretacjach miasta kolor ze względu na jego emocjonalny wpływ. W nowych pracach wykorzystuje także bazgroły, jako formę automatyczną, intuicyjne i emocjonalne, pozajęzykowe znaki wizualne, mające na celu odniesienie się do pejzażu lub semiotycznego wyrazu myśli. Istnieje również kilka wierszy wybranych od Rilkego. Niektóre prace wykonane są w oryginalnym kolorze Yves Klein Blue/IKB/. 

Niebieskie skrzypce - media mieszane IKB, skrzypce drewniane, ołówek, 24 cale x 36 cali

 
Szukalski i Ossetyński, Z archiwum Valerie Dudarew-Ossetyńskiej-Hunken.

STANISŁAW SZUKALSKI (1893-1987)

Szukalski był rzeźbiarzem, którego wykształcenie odbywało się na przemian w Polsce i USA. W Polsce założył słowiańską grupę artystyczną Szczep Rogatego Serca, a w Ameryce był częścią renesansu chicagowskiego. W dynamicznych i symbolicznych dziełach Szukalskiego łączą się wpływy kultur starożytnych (egipskiej, słowiańskiej, czy azteckiej) oraz moderni-stycznych technik kubizmu czy ekspresjonizmu. Znany jako „największy żyjący artysta polski” lat dwudziestych XX wieku, stracił wszystkie swoje rzeźby i projekty, zniszczony przez Niemców podczas bombardowania Warszawy na początku 1939 roku. Podczas kolejnego bombardowania Katowic został zasypany gruzami, ale przeżył i kilka miesięcy później pozwolono mu opuścić Polskę wraz ze swoją urodzoną w Ameryce żoną, Joan. Po wojnie osiadł w Kalifornii i kontynuował projektowanie rzeźb i pomników. Niestety, udało mu się wykonać jedynie małe modele, portrety, obrazy i medale, ale nie powstały żadne rzeźby na dużą skalę. Jednocześnie pracował nad opracowaniem wszechstronnej, oryginalnej i dziwacznej antropologicznej teorii „wszystkiego” – ras, języków, mitologii itp., którą nazwał „nauką o zermatyzmie”.

Po wojnie osiadł w Kalifornii i kontynuował projektowanie rzeźb i pomników. Niestety, udało mu się wykonać jedynie małe modele, portrety, obrazy i medale, nie powstały żadne rzeźby na dużą skalę. Jednocześnie pracował nad opracowaniem wszechstronnej, oryginalnej i dziwacznej antropologicznej teorii „wszystkiego” – ras, języków, mitologii itp., którą nazwał „nauką o zermatyzmie”.

Ossetyński, Mira Zimińska-Sygietyńska (z Mazowsza) i Szukalski. Archiwum Valerie Hunken.

W okresie kalifornijskim projektował pomniki: 1) Kopernika, 2) polskich oficerów, jeńców wojennych zamordowanych w Katyniu przez sowieckie NKWD, 3) francuskich partyzantów II wojny światowej i 4) Heleny Modrzejewskiej. Kopie dwóch szkiców Pomnika Modrzejewskiej można oglądać dzięki Glenowi Brayowi z Archiwum Szukalskiego w Chatsworth.

Budowa pomnika Modrzejewskiej była jednym z  ważniejszych projektów Leonidasa Dudarew-Osetyńskiego (1910-1989), założyciela i pierwszego prezesa Klubu, który pełnił funkcję sekretarza wykonawczego Komitetu Pamięci Heleny Modrzejewskiej, współpracując z Polą Negri i innymi działaczami polonijnymi. Szukalski był związany z Klubem Modrzejewskiej w jego pierwszej dekadzie, 1971-1978; kiedy pełnił funkcję członka zarządu jako jeden z pięciu doradców artystycznych: wraz z kompozytorem Romanem Maciejewskim; Stefanem Wentą, tancerzem i choreografem; Stefanie Powers, aktorką; oraz Yolantą Wojkiełło-Martusewicz, artystką gobelinów.


Pomnik Modrzejewskiej autorstwa Szukalskiego, reprodukcja z 1955 r. w programie Modjeska Players, grupy teatralnej Dudarew-Ossetyńskiego i Lidii Próchnickiej. 

Pokazane są dwa projekty pomnika Modrzejewskiej. W niedatowanym liście do Ossetyńskiego, przecho-wywanym w archiwum Muzeum Polskiego w Ameryce, z napisem na odwrocie „Komitet Pamięci Heleny Modrzejewskiej”, Szukalski pisał o zamiarze ukazania aktorki w swojej rzeźbie jako tancerki trzymającej serce, koronę, i księżyc w dłoniach. Pozo-wana asymetrycznie niczym tancerka flamenco z kastanietami, Modrze-jewska Szukalskiego górowała nad sięgającym jej do kolan modelem Bazyliki Mariackiej w Krakowie, rodzinnym mieście Modrzejewskiej. Szukalski określił tę budowlę zarówno jako „najbardziej charakterystyczny zabytek Krakowa”, jak i „najpiękniej-szą świątynię”. Zamiarem rzeźbiarza było, aby w tym projekcie Modrze-jewska stała się „odbiciem swego narodowego pochodzenia”, tak aby „swoim dumnym sercem promieniowała na publiczność obcych narodów”.

No comments:

Post a Comment